آخرین اخبار
کد مطلب: 80429
کابوس شبانه ناوهاي هواپيمابر آمريکا آماده ماموريت شد +عکس
تاریخ انتشار : 1393/06/03
نمایش : 2793
آخرين نمونه معرفي شده موشک نصر با نام «نصر بصير» که نام آن اشاره به قابليت رؤيت اهداف دارد، از جستجوگر الکترواپتيکي و احتمالاً از نوع تصويري فروسرخ (IIR) براي هدفگيري در فاز نهايي پرواز استفاده مي کند که جستجوگر تصويري حرارتي در شب و شرايط نامساعد نيز با درصدي کاهش برد، توان عمليات دارد.
به گزارش سلام لردگان، ايجاد قدرت دريايي قدرتمند براي جمهوري اسلامي ايران پس از پايان جنگ تحميلي عراق عليه ايران و بر پايه تجربيات ارزشمند آن از اولويت بالايي برخوردار بوده است.

با مشاهده عملکرد موشک‎هايي همچون هارپون در اختيار نيروي دريايي ارتش ايران، موشک فرانسوي اگزوست در اختيار عراق و نيز استفاده از موشک کرم ابريشم توسط هر دو طرف، سرمايه‎گذاري قابل توجهي در وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح براي طراحي، ساخت و توليد موشک‎هاي ضد کشتي با بردهاي متنوع خصوصاً انواع کروز که قابليت شليک از سه دسته اصلي پرتابگرها يعني شناورها، هواگردها و سکوهاي زميني را داشته باشند، صورت گرفت.

اصلي‎ترين مشخصه اين نوع موشک‎ها، پرواز در ارتفاع بسيار نزديک به سطح زمين و عموماً کمتر از 30 متري در فاز پيمايشي (کروز) از مراحل حرکت آن است که بخش بسيار زيادي از زمان پرواز آنها را شامل مي‎شود از اين رو اين موشک‎ها به نام کروز شناخته شدند. اغلب موشک‎هاي کروز ساخته شده داراي سرعت‎هاي کمتر از صوت هستند اما برخي نمونه‎هاي جديد در بخش نهايي پرواز (فاز ترمينال) به سرعت مافوق رسيده و برخي نيز از ابتداي پرواز، سريع‎تر از صوت حرکت مي‎کنند.

موشک‎هاي کروز از هواپيما، پرتابگر زميني، کشتي و حتي زيردريايي شليک مي‎شوند و انواع مختلف آنها براي حمله به رادارها، کشتي‎ها و اهداف زميني توسعه يافته‎اند. برد نمونه‎هاي مختلف ساخته شده اين نوع موشک‎ها از چند ده کيلومتر تا چند هزار کيلومتر است. برخي از مهم‎ترين اجزاء مشترک همه اين موشک‎ها شامل پيشران راکتي براي نمونه‎هاي برد کوتاه تا متوسط و موتور جت براي نمونه‎هاي دوربرد، خلبان خودکار، ارتفاع‎سنج (براي اندازه‎گيري ارتفاع از سطح آب و پرواز در نزديکي آن) و جستجوگر هدف که عموماً از نوع راداري، تصويري يا حرارتي است.

انواع موشک‌هاي کروز دريايي ساخت ايران شامل گونه‌هاي کوتاه برد کوثر و ظفر، ميانبرد نصر، دوربرد نور، قادر، قدير و رعد است که موشک قدير به همراه نمونه‌اي جديد از موشک نصر به مناسبت سالروز صنعت دفاعي با حضور رياست جمهور رونمايي شدند.

موشک نصر بصير

موشک کروز ضد کشتي نصر در زمره سلاح‎هايي با برد کوتاه تا متوسط قرار مي‎گيرد. اصلي‎ترين تفاوت اين موشک با کوثر و ظفر، ميزان بالاي سرجنگي است که قدرت تخريب بسيار بالايي براي آن ايجاد نموده. موشک 350 کيلوگرمي نصر-1 با برد دستکم 35 کيلومتر حاوي يک سرجنگي نيمه زرهي 130 کيلوگرمي است.
 
2 کروز دريايي جديد ايران
نمونه هواپرتاب موشک نصر در کنار جنگنده بمب‎افکن اف-4ئي

به گزارش مشرق، موشک ضد کشتي و کروز نصر-1 پس از قرار گرفتن در خط توليد، به فهرست تسليحات شناورهاي تندرو اضافه شد که برد دورايستايي بهتري به آنها در مقابله با ناوهاي دشمن مي‎دهد. انواع شناورهاي تندرو ايراني از جمله ذوالفقار نيز به اين موشک هدايت راداري و قدرتمند مجهز شده‎اند.

2 کروز دريايي جديد ايران
شليک موشک نصر هدايت راداري از شناور تندرو ذوالفقار

موشک نصر داراي سکوهاي ساحلي خوداتکا نيز بوده که با استقرار روي کاميون از تحرک مناسبي برخوردار شده‎اند. نمونه هواپرتاب اين موشک کروز هم به توليد رسيده که روي هواپيماهاي جنگنده نظير اف-4 فانتوم نيروي هوايي ارتش نصب مي‎شود. به علاوه در بازديد رئيس جمهور از نيروي دريايي سپاه در بندرعباس نيز يک بالگرد بل206 مجهز به يک موشک نصر در زير بدنه به نمايش در آمد.
 
2 کروز دريايي جديد ايران
شليک موشک کروز ضد کشتي نصر از پرتابگر ساحلي

اين بالگرد مي‎تواند به سرعت پيمايشي (کروز) بالاتر از 200 کيلومتر بر ساعت برسد که سرعت اوليه قابل توجهي به موشک مي‎دهد. همچنين توان رسيدن به ارتفاع پروازي بيش از 3500 متر نيز در کنار سرعت اوليه‎اي که بالگرد به موشک مي‎دهد برد نصر را در صورت شليک از بالگرد به طور محسوسي افزايش خواهد داد.

بديهي است پرتاب اين موشک از هواپيماهاي جنگنده از ارتفاع‎ها و سرعت‎هاي بيشتر باز هم به افزايش برد دورايستايي موشک منجر خواهد شد.

2 کروز دريايي جديد ايران
موشک نصر زير بدنه بالگرد بل206

به گزارش مشرق، آخرين نمونه معرفي شده موشک نصر با نام «نصر بصير» که اشاره به قابليت رؤيت اهداف نيز دارد از جستجوگر الکترواپتيکي و احتمالاً از نوع تصويري فروسرخ (IIR) براي هدفگيري در فاز نهايي پرواز استفاده شده است.

اين جستجوگر در زمره گونه‌هاي غيرفعال يا passive قرار مي‌گيرد که بدون ايجاد هرگونه انتشاري اقدام به شناسايي و قفل روي اهداف مي‌نمايد.
 

2 کروز دريايي جديد ايران
موشک نصر بصير

بدين ترتيب هوشياري شناورهاي دشمن در مورد شليک موشک به سمت آنها به ميزان چشمگيري کاهش مي‌يابد. شناسايي اوليه موقعيت شناورهاي دشمن نيز مي‌تواند به روش‌هاي مختلفي صورت گيرد از جمله رادارهاي دوربرد ساحلي، پهپادهاي شناسايي يا توسط رادار شناورهايي در خارج از منطقه شليک موشک.

جستجوگر تصويري فروسرخ (IIR) قابليت ردگيري اهداف شناوري را از تمام زوايا داشته، از مقاومت نسبتاً بالايي نسبت به اخلال (جمينگ) و فريب برخوردار بوده و حساسيت بسيار بهتري در تشخيص اهداف دارد. همچنين برخلاف جستجوگرهاي اپتيکي مرئي که تنها در روز و شرايط آب و هوايي مساعد قابليت فعاليت دارند جستجوگر تصويري حرارتي در شب و شرايط نامساعد با درصدي کاهش برد، توان عمليات دارد.

جديدترين حسگرهاي فروسرخ تصويري قابليت تشخيص در محدوده‌هاي متنوع امواج فروسرخ را دارند و در نتيجه به اين دليل و نيز افزايش هوشمندي پردازشگرهاي ديجيتال، امکان مقابله با آنها بسيار دشوار شده است.

بسياري از حسگرهاي جديد تصويري فروسرخ در محدوده طول موج متوسط فروسرخ (MWIR) يا بلند فروسرخ (LWIR) کار مي‌کنند تا تابش فروسرخ اجسام را به راحتي از نور مرئي تشخيص دهند. از اين فناوري در سامانه‌هاي مختلفي با مأموريت‌هاي شناسايي، ردگيري اهداف، سامانه‌هاي کنترل آتش و حسگر موشک‌ها استفاده مي‌شود.

2 کروز دريايي جديد ايران
تصوير فروسرخ از يک هدف دريايي در فاصله 4 کيلومتري

به نظر مي‌رسد پنجره جستجوگر موشک نصر بصير، داراي پوشش منيزيم فلورايد است که اثرات مهمي در تشخيص محدوده مطلوب امواج فروسرخ دارد. اين ماده با حذف برخي از باندهاي امواج فروسرخ، فقط فرکانسهايي از امواج فروسرخ را عبور مي دهد که مربوط به مواد سازنده به کار رفته در تجهيزات هدف بوده و اثرات محيطي پس زمينه و اثرات حرارتي روي پنجره جستجوگر را نيز تا حد زيادي حذف مي کند.

2 کروز دريايي جديد ايران
سر جستجوگر موشک نصر بصير

همچنين خواص مکانيکي طلق يا شيشه پنجره جستجوگر با بهره‌گيري از اين ماده بهبود مي‌يابد که در صورت تشکيل امواج شوک در جلوي موشک در سرعت‌هاي شليک مادون صوت بالا (High Subsonic) اهميت بيشتري مي‌يابد. به علاوه با بهره‌گيري از اين ماده، مقاومت در برابر اثرات اصطکاکي و سايشي قطرات آب نيز بهبود يافته که ارزش بالايي براي موشک‌هاي کروز دريايي که در نزديک سطح آب پرواز مي کنند.

موشک قدير

براي اولين بار در مهرماه سال 91 رئيس سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع خبر از ساخت موشک کروز قدير در آينده‌اي نزديک داد. پس از آن در فروردين ماه سال جاري فرمانده نيروي دريايي ارتش از بکار گيري اين موشک هم در ناوشکن‌هاي نداجا و هم در پرتابگرهاي ساحلي اين نيرو خبر داد.

امير سياري تفاوت کروز قدير با موشک‌هاي قبلي اين نيرو نظير نور و قادر را در بُرد، دقت و قدرت انهدام آن عنوان کرده بود.

به گزارش مشرق، موشک ضد کشتي و کروز نور از اولين نمونه‎هاي اين نوع موشک‎ها بود که در سال‎هاي دهه 1370 به خدمت نيروهاي مسلح کشورمان در آمد. موشک نور با طول 6.38 متر که 1.24 متر آن مربوط به موتور راکتي اوليه است، 715 کيلوگرم جرم داشته که 175 کيلوگرم آن مربوط به سرجنگي نفوذگر نيمه زرهي موجود در آن است.

برد اين موشک 120 کيلومتر بوده و مي‎تواند با سرعت نزديک به 0.9 ماخ پرواز کند.

2 کروز دريايي جديد ايران
شليک موشک نور از ناوشکن البرز

ناوچه‎هاي رده تندر و سينا، ناوهاي رده بايندر و ناوشکن (ناو محافظ) رده الوند و جماران، هواناوهاي BH-7، بالگردهاي ميل-17/171 و هواپيماهاي جنگنده مانند اف-4 فانتوم از جمله تجهيزات نيروهاي دريايي سپاه و ارتش و نيروي هوايي ارتش هستند که اين موشک را به کار مي‎برند.

همچنين مجموعه‎هاي پرتابگرهاي متحرک ساحلي که هر يک برخوردار از رادار، واحد فرماندهي و کنترل و چندين پرتابگر هستند ديگر سامانه کاربر موشک نور محسوب مي‎شوند. اين سامانه‎ها که به صورت خوداتکاء عمل مي‎کنند نقش مهمي در دفاع ساحلي در برابر واحدهاي شناور دشمن دارند که البته سامانه‎هاي مستقر شده در مناطق مختلف قابليت شبکه شدن با هم را نيز دارند.
 
2 کروز دريايي جديد ايران
موشک کروز ضد کشتي نور

موشک نور براي پرتاب از شناورها يا سکوهاي ساحلي با يک موتور راکتي اوليه سوخت جامد سرعت گرفته و پس از جدا شدن اين پيشران، با موتور توربوجت که ورودي هواي آن زير بدنه و بين دو بال پائيني قرار دارد به مسير خود ادامه مي‎دهد.

در فواصل نزديک هدف، موشک ارتفاع خود را به چند متري سطح آب مي‎رساند تا کار شناسايي و درگيري دشمن با آن سخت شده و موشک به بخشي از هدف که نزديک آب است اصابت کند که سبب ايجاد بيشترين آسيب در هدف شده و احتمال غرق شدن آن را افزايش مي‎دهد.

موشک قادر نيز نمونه‎اي جديد از موشک نور است که برد آن افزايش يافته. قادر با بهره‎مندي از ساختار و طراحي مشابه و حتي ابعاد نزديک به نور دستکم 220 کيلومتر برد دارد.

در واقع به نظر مي‎رسد متخصصان صنعت موشکي کشور براي توليد موشک قادر از نظر فيزيکي تنها کمي طول موشک نور را افزايش داده باشند. همانطور که در تصوير زير پيداست، قطر و بال‎هاي دو موشک نيز مشابه هم هستند و اين مشابهت بالاي دو موشک قيمت تمام شده موشک جديد را به ميزان قابل توجهي کاهش مي‎دهد.

2 کروز دريايي جديد ايران
موشک ضد کشتي قادر در کنار نور

از توانمندي‎هاي اعلام شده براي موشک قادر بايد به سامانه خلبان خودکار ديجيتال، سامانه ناوبري با دقت بالا، امکان برنامه‎ريزي موشک قبل از شليک، امکان هدفگيري اهداف با سطح مقطع راداري پايين، رادار پيشرفته با قابليت مقابله با جنگ الکترونيک، آماده‎سازي و واکنش سريع موشک براي حمله به هدف و توانايي ضربه زدن به اهداف ساحلي علاوه بر هدف‎هاي شناور اشاره کرد.

2 کروز دريايي جديد ايران
شليک موشک کروز قادر از پرتابگر ساحلي

موشک قادر در يکي از آزمايش‌هاي خود با سرجنگي که تنها يک ششم سرجنگي واقعي موفق به هدف قرار دادن يک هدف واقعي با طول 63 متر شد که در اثر اصابت اين موشک کشتي مذکور غرق گرديد که نشان دهنده قدرت بالاي سرجنگي به کار رفته است. بنابراين پيداست با سرجنگي با قدرت 6 برابر قادر قادر به غرق کردن کشتي‌هاي بسيار بزرگتر دشمن است.

به گزارش مشرق، موشک قادر نيز مانند نور از سکوهاي متحرک ساحلي، ناوچه‎ها و ناوشکن‎ها، هواپيماهاي جنگنده و بالگرد ميل-17/171 پرتاب مي‎شود. پرتابگرهاي جعبه‎اي موشک قادر که براي پرتاب آن از سطح به کار مي‎رود نيز مشابهت بالايي با نمونه‎هاي مورد استفاده براي موشک نور دارد که اين نيز دليل ديگري براي طي شدن يک سير منطقي در توسعه موشک‎هاي کروز دريايي کشور است.

2 کروز دريايي جديد ايران
موشک قادر نصب شده زير بال هواپيماي اف-4ئي نيروي هوايي ارتش
با توجه به پرواز اين موشک‎ها در ارتفاع بسيار پايين، رادار کشتي‎ها به طور مستقل از رادارهاي هواپايه و در بهترين حالت با در نظر نگرفتن سطح مقطع راداري کم موشک‎هاي نور و قادر از حدود 30 کيلومتري (با توجه به انحناي کره زمين) امکان رؤيت آنها را خواهد داشت و در اين صورت با توجه به سرعت اين موشک‎ها که بين 0.8 تا 0.9 ماخ (277 تا 312 متر بر ثانيه در سطح دريا در دماي 25 درجه سانتيگراد) است، دشمن تنها حدود 96 تا 108 ثانيه زمان براي واکنش خواهد داشت.

لازم به ذکر است نيروي دريايي آمريکا احتمال اصابت نمونه‎هاي مشابه خارجي از اين موشک‎ها را در اواسط دهه 1990 در حدود 85 درصد برآورد نموده بود. اين در حالي است که امروزه هر چند سامانه‎هاي کشف و هدفگيري و تسليحات دفاعي ناوها پيشرفت نموده اما موشک‎ها نيز با بهره‎گيري از فناوري‎هاي جديد کاهش سطح مقطع راداري و نيز سامانه‎هاي پيشرفته راداري همچنان برگ‎هاي برنده خود را براي مغلوب کردن سامانه‎هاي دفاع موشکي دشمن خصوصاً در صورت شليک پرتعداد به سمت يک کشتي حفظ نموده‎اند.

در آخرين گام، متخصصان صنعت موشکي کشور با افزايش بيش از پيش برد موشک‌هاي کروز از خانواده نور اقدام به طراحي و ساخت موشکي ديگر با کمترين تغييرات در ساختار و رسيدن به برد و قابليت عملياتي بيشتر نموده‌اند.
 
2 کروز دريايي جديد ايران
موشک کروز ضد کشتي قدير

موشک قدير نسل جديد از کروزهاي دريايي ايران است که به برد 300 کيلومتر مي‌رسد. اين موشک نيز از طراحي ظاهري مشابه موشک‌هاي نور و قادر بهره مي‌برد. با توجه به عدم تغيير محسوس در ابعاد موشک ممکن است علاوه افزايش حجم سوخت داخلي با بهسازي موتور براي کاهش مصرف سوخت يا کاهش وزن اجزاء ميزان 36 درصدي افزايش برد نسبت به قادر تأمين شده باشد.

2 کروز دريايي جديد ايران
اصابت موشک قدير به هدف فرضي با دقت بسيار بالا

اين عدم تفاوت چندان زياد قدير با نسل‌هاي قبلي خود امکان استفاده از پرتابگرهاي موجود دريايي و زميني را ايجاد مي‌نمايد. پيرامون پرتابگرهاي ساحلي اين موشک‌هاي کروز مي‌توان گفت عملکرد مستقل و خوداتکاء اين سامانه‌ها به معني عدم وابستگي به سامانه‌هاي اصلي شناسايي در يک نبرد ناهمطراز خواهد بود. در واقع، يکي از مزاياي استقرار رادار بر روي خودروي پرتابگر توان فعاليت مستقل سامانه، در شناسايي اهداف است.

در يک هجوم گسترده که سامانه‌هاي شناسايي شده خودي، توسط دشمن مورد حمله قرار گرفته و حتي ممکن است در بدترين شرايط فرضي، ارتباط عادي واحدهاي موشکي با فرماندهي مربوطه به طور مقطعي دچار اشکالاتي گردد عملکرد مستقل سامانه، پيش‌بيني هوشمندانه‌اي براي پيشگيري از کاهش توان رزمي خودي در پاسخگويي به واحدهاي دشمن است.

پراکنده شدن توان شناسايي دشمن و پخش شدن قواي دشمن در شناسايي و انهدام پرتابگرهاي متعدد پرتاب که در عوارض طبيعي مناطق جنوبي کشور استتار شده و در مواقع لزوم وارد عرصه خواهند شد، از ديگر فوايد استفاده از اين پرتابگرهاي جديد هستند.

امکان تغيير مکان به دليل استقرار مجموعه، بر ‌روي خودرو و خروج سريع از مکان پرتاب پس از شليک موشک نيز به افزايش بقاپذيري رزمي سامانه مي‌افزايد.

2 کروز دريايي جديد ايران
پرتابگر ساحلي موشک‌هاي کروز دريايي؛ مجهز به رادار
به گزارش مشرق، امکان حمله به چندين هدف متفاوت از يک سايت و يا يک مجموعه هدف (ناوگروه دشمن) از چند جهت کاملاً متفاوت با موشک‌هاي برد بلند، نقش مؤثري در موفقيت نيروهاي دفاعي کشور در نبرد ناهمطراز احتمالي دارد.

با گسترش واحدهاي پرتاب در گستره وسيع سواحل جنوب، دشمن نياز به صرف توان بسيار بالايي در جنگ الکترونيک دارد و از تمرکز توان آن، روي يک يا چند مجموعه پرتاب در نواحي محدود، که تأثير بسزايي در مختل کردن فعاليت سامانه‌هاي خودي دارد جلوگيري مي‌شود.

وجود سامانه کنترل فرماندهي در مجموعه فوق نيز امکان هماهنگي بين چندين پرتابگر در يک سايت پرتعداد، به منظور تطبيق و تمايز اهداف شناسايي شده و تخصيص اهداف به پرتابگرها و يا حتي هماهنگي بين واحدهاي خود اتکا در مواقع لازم فراهم مي‌کند.
 
2 کروز دريايي جديد ايران
ساختار يکسان قدير با قادر و نور

افزايش برد موشک‌هاي کروز دريايي از خانواده نور به 300 کيلومتر منجر به کاهش تعداد سامانه خوداتکاء زميني براي پوشش سواحل 1500 کيلومتري جنوب کشور شده و نيز همپوشاني بيشتر سامانه‌ها را در صورت بکارگيري تعداد بالا براي درگيري با دشمن از چند جهت ايجاد مي‌نمايد.

لازم به ذکر است موشک‌هاي کروز رعد با برد 350 کيلومتر نيز توسط وزارت دفاع کشورمان در حدود يک دهه قبل ساخته شده اما به دليل ابعاد بزرگ، اين موشک از پرتابگرهاي تک فروندي روي شاسي زرهي شليک مي‌شود که بديهي است مزيت‌هاي پرتابگرهاي چند فروندي و کاميوني موشک‌هاي نور و قادر و قدير را ندارد.

2 کروز دريايي جديد ايران
تصويري مثالي از ميزان منطقه تحت پوشش با هر پرتابگر موشک قدير

افزايش منطقه خطر براي دشمن در اطراف شناورهاي حامل موشک قدير و نيز سواحل، امکان تغيير مسير موشک و حمله از سمت پيش‌بيني نشده به دشمن به واسطه برد بالا (در صورت برخورداري از سامانه‌هاي هدايت و ناوبري لازم) و امکان شليک موشک توسط پرتابگر زميني از فواصل دور از ساحل براي سخت تر شدن شناسايي واحدهاي پرتاب توسط دشمن از ديگر مزيت‌هاي افزايش برد موشک‌هاي کروز ضد کشتي به برد 300 کيلومتر است.

با احتساب دو موشک قدير و نصر بصير، خانواده موشک‌هاي کروز دريايي ساخت ايران داراي 8 عضو مي شود که هر يک با پوشش رده‌هاي مختلف نيازهاي عملياتي، نقش مهم خود را در دفاع از سواحل و انهدام شناورهاي دشمن ايفا مي کنند.

اين موشک‌ها با شليک از حامل‌هاي مختلف شناوري، هوايي و ساحلي و بهره‌گيري از فناوري‌هاي پيشرفته در زمينه هدفگيري، هدايت و کنترل با دقت بالا به اهداف خود اصابت مي‌کنند.
منبع. مشرق
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس